2016. február 21., vasárnap

Hangsugárzó tervezés - 2. rész

Az előző részben kiválasztottam egy hangszórót, és kiszámoltam hozzá egy olyan dobozt ami meg fog felelni az elvárásaimnak. 

Ezekre van szükség a folytatáshoz.

Vb : nettó 60 liter
1 db Ø110-es cső  ~11,5 cm hosszban

 Elöljáróban annyit megjegyeznék, hogy a 60 litert úgy kell értelmezni, hogy levontuk belőle a hangszóró, a reflexcső, a merevítések és egyéb belső elemek térfogatát. Ezért első lépésként ezt ki fogom számolni. (saccolni :) )

Membrán: 1.1 liter
Mágnes : 0.45 liter
A kosár és egyéb :0.3 liter
Reflexcső : 1.09 liter
Legalább 1 db merevítővel kell számolni az előlap és hátlap közé. 
30x30-as léc 40 centi hosszban az 0.36 liter.
Az összeg 3.3 liter. De 3.5 literrel fogok számolni, mivel lehetnek egyéb dolgok amikkel nem számoltam, például hangváltó,csatlakozók, kábelek stb. Ugye ez nem is olyan kevés ahhoz, hogy elhanyagoljam. A kívánt doboznak tehát 63.5 literesnek kell lennie.
 A számításokhoz egy online kalkulátort használtam, aminél az adatokat mm-ben kell megadni ,és a mm3 ben kapott eredményt elosztani egymillióval.

Az oldalarányok meghatározásához a korábban bemutatott programomat fogom használni.
Hosszúkás dobozt szeretnék, mert nem akarok külön állványt, vagy tartót tenni alá. Ezért a doboz szélességét minimálisra fogom tervezni.  18mm-es mdf lapot fogok használni, így a doboznak minimum 288 mm szélesnek kellene lennie
(252+18+18=288) maximumra pedig 320 mm-t még el tudok fogadni. A magasság minimuma is könnyen kiszámítható  a beépítendő eszközök méretei alapján 518 mm jött ki . (288 mm a hangszóró , 110mm a reflexcső és 100 mm egy átlagos magas sugárzó, valamint az ezek közötti távolságokra 4x50mm -t). Mivel hosszúkásat szeretnék ezért ezt megtoldom , úgy hogy minimum 650 mm legyen . A doboznak már csak a mélysége maradt , amit a stabilitás végett mélyebbre fogok tervezem ,mint a doboz szélessége, minimum 300mm és max 400mm. Azért ez nem egyszerü mivel ezeknek a méreteknek végül ki kellene adni a 63.5 litert.

Összegezve:
Szélesség: 288-320 mm
Mélység: 300-400 mm
Magasság: min 650 mm 
Űrtartalom: 63,5 liter

Most jöhet a kalkulátor amivel már pontosan is meg tudom határozni a szükséges belső oldalarányokat. Kb 5 perc alatt sikerült is elérnem , hogy a meghatározott kritériumok alapján megtaláljam a számomra optimális oldalarányokat. 

Szélesség: 290 mm
Mélység: 317 mm
Magasság: 695 mm 
Űrtartalom: 63,89 liter
Küszöbérték : 47Hz




Készült egy mélyebb de nem olyan magas variáció is. 

Szélesség: 291 mm 
Mélység: 344 mm 
Magasság: 634 mm
Űrtartalom: 63,47 liter
Küszöbérték : 41 Hz


Az első variációt fogom továbbtervezni, mivel a küszöbérték jóval magasabb. Aki tud használni valmi 3D-s rajzoló programot az meg is rajzolhatja ,és így vizuálisan is el lehet dönteni melyik arány tetszene jobban.

A szabásterv és a látványterv is elkészülhet. Hangszórók és a reflexcső kivágásait még nem készítettem el, mert az még egy külön téma. Az előlapot egy anyagvastagsággal besüllyesztettem ez több nézőpontból is előnyös.

Alatrész lista 2db dobozhoz.

előlap-hátlap : 290x695mm - 4db
oldalap          : 371x695 -4db
tető-talp         :326x371mm - 4db
A tető-talp alkatrésznél nem árt ha némi ráhagyással szabjuk le mivel a 18mm-es mdf lap lemérve ~18,4mm. Inkább egy kicsit lógjon túl , és azt síkba lehet csiszolni. (327x372)


Mindenesetre még korai lenne fűrészt ragadni...


Akkor a végleges belső méretek a videó alapján:

Szélesség: 289 mm
Mélység: 316 mm
Magasság: 695 mm 
Űrtartalom: 63,47 liter
Küszöbérték : 47Hz

előlap-hátlap : 289x695mm - 4db
oldalap          : 370x695 -4db
tető-talp         :326x371mm - 4db

A következő részben a hangváltó tervezés kezdő lépéseivel , és a magas hangszóró kiválasztásával kapcsolatos pár gondolattal fogom folytatni.

Letöltenivaló!

17 megjegyzés:

  1. hello
    azt szeretnem kerdezni hogy hogy tudom a Standing waves V1.0 inditani ha azt irja ki hogy run time error "13" type mismatch.

    VálaszTörlés
  2. Hi,
    ujra tettem a windosom hogy menjen a standing waves 1.0
    probaltam feltenni a video alapjan de a windows on belul nincs wowsys64 mappa szoval hova kell masolni? hol keresi a program a hianyzo fajlt?

    VálaszTörlés
  3. mindent a video alapjan csinaltam meg most sem indul runtime error 13 type mismatch jon fel folyamatosan

    VálaszTörlés
  4. Szia Baluka!
    Milyen operációs rendszert használsz?

    VálaszTörlés
  5. Szia. A hibádra nem találtam megoldást ,mert sokminden okozhatja. Viszont van egy olyan Win10 laptopom amin csak neteztem. Arra feltelepítettem a VB 6 runtime-ot (full-ban), és azonnal indult a Standing Waves. Innen töltöttem le.
    https://sourceforge.net/projects/vb6extendedruntime/

    VálaszTörlés
  6. Szia Peter,
    Megprobaltam a laptomomon is eliditani a standing waves 1,0, amin win10 megy, azt kovetoen hogy a VB6-et feltelepitettem inenn letoltve https://sourceforge.net/projects/vb6extendedruntime/(full-ban).
    Es "Run time error 13"Type mismatch valaszt kaptam ismetelten a laptop-on is. Most mar tenyleg fingom sincs hogy,vagy mikent indul neked vagy a tobbi kedves bloggernek de hogy en sehogy nem tudom a progidat inditani az is biztos. Tudnal valami hasonlo progit ajanlani a nagyvilagbol vagy valami szamitasi menetet amit alkalmazni tudnek papiron.
    koszi


    VálaszTörlés
  7. Esetleg töltsed le újra a fájlt mert lehet ,hogy sérült. Ezenkívül nincs ötletem. Hasonló progit nem nagyon találsz, mert épp ezért lett készítve. Ha ennek a cikknek a végén található videót megnézed ,akkor ott megtalálod a másik progi használati módját. Az oldal alján le tudod tölteni a szükséges xls-t. Ha végképp nem boldogulsz akkor segítek összehozni.

    VálaszTörlés
  8. szia peter tudnal segiten le elleenorizni a dobozomat allo hullamok tekinteteben mert nem sikerult inditani a programot meg mindig.

    VálaszTörlés
  9. Természetesen. Küld el a hangszóró adatait ,és az eddigi terveidet.

    VálaszTörlés
  10. Van nekem egy par HA 31 1544-422 ehhez szeretnek egy 3 utas dobozt keszíteni.
    No of ports 1
    Inside port dia. 10.60 cm
    Port area 88.25 cm2
    Port end correction 0.732
    Standard Design
    Vb 339.4 l
    Fb 20.52 Hz
    F3 20.82 Hz
    Port min dia. 10.60 cm
    Port length 10.86 cm
    Design by Vb, Fb and Q
    Physical Vb 83.0 l
    Absorption, Qa 80
    Leakage, Ql 15
    Port, Qp 80
    Alpha, a 4.506
    Vb 84.4 l
    Fb 29.41 Hz
    F3 34.99 Hz
    Response peak 3.00 dB
    Peak at 58.08 Hz
    Port min dia. 9.67 cm
    Port length 28.67 cm
    Port 1. resonance 479 Hz
    szoval ennyi lenne eddig a doboz merete meg az allohullamokkal szenvedek most ha tudnal segiteni. nem talaltam az email cimed szerintem ugy egyszerubb lenne komunikalnunk. kossz szepen peter

    VálaszTörlés
  11. probaltam egy dobozt tervezni hozza ami HxWxD 1000x370x300mm 18mm MDF bol szoval belso merertei 964x334x264mm lenne ami pont 85L amibol lejonnenek a dolgok igy kb. 83L-en lennek?????

    VálaszTörlés
  12. nem jol szamoltam a kieso terfogatokat az elozokben . owszesen 13.7L esik ki. szoval ossz vissz kell egy 97L doboz hogy az aktiv terfogtom 83.5L legyen szval a belso mereteim HxWxL 990x294x334
    Ha erre megtudnad nezni az allohullamokat Kosszi peter

    VálaszTörlés
  13. Szia. Az e-mail címem: ptesza@gmail.com Kérek egy két napot a dobozodra. Üdv P.

    VálaszTörlés
  14. Szia Baluka. Sajnos az e-mail címedet nem tudom még.

    VálaszTörlés
  15. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  16. szia elöször is az x y z az mm vagy cm?
    illetve az exel táblát el küldöd nekem?

    VálaszTörlés